De opdracht

Tijdens het semester "Start-up Experience" heb ik in een groepje van 6 studenten een opdracht voor een bedrijf uitgevoerd. Voor het bedrijf Lunch Learners hebben wij een nieuwe website en een platform ontwikkeld.

Gedurende dit half jaar durende project heb ik onderandere de rol van projectmanager ingevuld. Mijn taak was dat iedereen zijn taak uitvoerde, deadlines gehaald werden en de SCRUM stand-up meetings goed verliepen. Ook heb ik in het begin een takenverdeling gemaakt zodat voor iedereen duidelijk was wat er gedaan moest worden.

Korte introductie Lunch Learners

Lunch Learners is een bedrijf dat staat voor ontwikkeling, werkzaam zijn gedreven young professionals die de tijd hebben om zich te verdiepen in allerlei interessante onderwerpen. Omdat werknemers in het bedrijfsleven hier vaak geen tijd voor hebben komt Lunch Learners de boeken die zei gelezen en geanalyseerd hebben presenteren. Op deze manier hoeven de werknemers van de bedrijven niet hele boeken te lezen en worden ze toch bijgepraat over ontwikkelingen en handige tips die ze vervolgens zelf kunnen gaan gebruiken.

Aanpak

In het begin ben ik samen met mijn groepje en de opdrachtgeven (oprichter) Jop Kempen van Lunch Learners aan tafal gaan zitten. Tijdens dit gesprek hebben wij kennis gemaakt en hebben wij de opdracht zorgvuldig doorgenomen zodat het voor beide partijen duidelijk was wat er gedaan ging worden. Op basis van dit gesprek heb ik een planning gemaakt waarin de werkzaamheden vermeld stonden die wij gedurende de periode gingen uitvoeren. Dit heb ik met Jop doorgenomen, na zijn akkoord zijn we aan de slag gegaan met het project.

We zijn agile te werk gegaan, dit wil zeggen dat we in sprints onderdelen van de opdracht zijn gaan uitvoeren. Iedere dag hielden we een korte stand-up meeting waarin iedereen kort vertelde waar die vandaag aan ging werken en als er problemen waren was dit het moment om te kijken wie kon meekijken om het probleem op te verhelpen.

Uitwerking

We gingen dus aan de slag met 2 hoofdonderdelen: de website en het platform. Voor de website hebben we besloten om een Wordpress Thema te kopen en aan de hand daarvan een website op te bouwen. Voordat we zijn gaan bouwen hebben we de oude website geanalyseerd om te kijken welke content het vaakst bekeken werd, welke pagina's erg slecht presteerden etc.

Bekijk website

 
 

Voor het platform hebben we eerst uitvoerig onderzoek gedaan naar andere educatieve platformen en hebben we samen met Jop beloten welke functies we in het Lunch Learners platfom gingen verwerken. Na dit besloten te hebben zijn we begonnen met het maken van wireframes, deze hebben we vervolgens meerdere keren getest met de doelgroep om te kijken of alle functionaliteiten duidelijk waren.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij het volgende design:

Op dit platform kunnen bedrijven die een presentatie van Lunch Learners gehad hebben de presentatie terug kijken. Op deze manier kan Lunch Learners bijhouden welke bedrijven regelmatig op het platform zitten en kan het ingezet worden in de marketing mix. Omdat we er geen tijd voor hadden hebben we de functie niet kunnen toevoegen maar het is ook mogelijk om werknemers van bedrijven bepaalde boeken op het verlanglijstje van het bedrijf te zetten. Op deze manier kan de manager van een bedrijf zien welke andere presentaties interessant zijn omdat zijn werknemers hierin geïnteresseerd zijn.

Marketing

Omdat Lunch Learners ook de vraag had hoe ze meer klanten konden werven hebben ik samen met 2 mede studenten een strategisch marketingplan uitgewerkt. Hierin beginnen we met het formuleren van een hoofd en deelvragen, dit zijn vragen zoals:

  • Hoe ziet het business model canvas eruit
  • Wie is de doelgroep van Lunch Learners en hoe zijn deze te bereiken
  • Wie zijn de directe en indirecte concurrenten?

Voor het beantwoorden van deze deelvragen hebben we verschillende analyses gemaakt, onderzoeken uitgevoerd, enquêtes gemaakt en interviews afgenomen. Op basis van deze antwoorden hebben we uiteindelijk 2 marketing opties uitgewerkt en vervolgens besproken met Jop. Tijdens dit gesprek hebben we samen de keuze gemaakt om 1 optie hiervan verder uit te werken zodat deze volledig inzetbaar is.

Deze optie: "Leads genereren door USP's te marketen" hebben wij uitgewerkt op verschillende gebieden:

  • Doelstelling
  • Doelgroep
  • Aanpak
  • User Experience
  • Middelen mix (AIDA model)
  • Advertenties
  • Kosten
  • Planning

Om het volledig strategisch marketingplan te bekijken klik hieronder.

Strategisch marketingplan