Orkest aantrekkelijk maken voor hoger opgeleide jongeren.

Klassieke muziek wordt al snel gezien als iets voor ouderen. Het is ontegenzeggelijk dat vooral oudere generaties klassiek concerten bezoeken, maar regelmatig is dit gebaseerd op onbekendheid of vooroordelen. Als een groot orkest optreed in combinatie met een bekende DJ of bij evenementen zoals Bridge to Liberation, dan blijkt dat klassieke muziek bij een veel bredere doelgroep aanslaat.

Het Gelders Orkest wil een campagne waarmee ze hoger opgeleide jongeren naar hun concerten krijgen.

Doel

Ontwikkel een mediacampagne/opvallend digitaal middel en een event concept voor een speciale uitvoering van het Gelderse Orkest. Dit event moet minstens 250 hoger opgeleide jongeren trekken.

Aanpak

We zijn gebonnen met het definiƫren van de vraag en hebben vervolgens vragen opgesteld zodat we de doelgroep: hoger opgeleide jongeren konden interviewen, hieronder staan de bevindingen van de interviews.

Waar we achter zijn gekomen is dat de ondervraagden die wel zouden overwegen om naar een klassiek concert te gaan het doen omdat ze de muziek mooi en rustgevend vinden. Dit kunnen we beter niet veranderen. De ondervraagden die klassieke muziek niet leuk vinden zouden zelfs niet gaan als het gratis zou zijn of als het spectaculair gemaakt zou worden. Daarnaast is het ons opgevallen dat de meerderheid van de ondervraagden soms wel eens klassiek luisteren, dit is een hoger percentage dan we verwacht hadden. Hieruit kunnen we concluderen dat we onze focus vooral moeten leggen op het overhalen van de jongeren om naar klassieke concerten te gaan en minder op het aantrekkelijk maken van de muziek zelf.

Concept keuze

Aan de hand van deze informatie hebben we 5 concepten bedacht waarvan we er uiteindelijk 2 hebben uitgewerkt. Deze 2 concepten hebben wij vervolgens met ons groepje aan het bedrijf gepresenteerd. Het bedrijf heeft er toen 1 uitgekozen die we verder konden gaan uitwerken.

Hier is het concept "Dolce Far Niente" uit voort gekomen, de storyline van het concept is als volgt:
In het dagelijks leven maakt hij van alles mee. Hij heeft het maar druk elke dag. Met al dat huiswerk, tentamens en andere dagelijkse bezigheden krijgt hij geen rust. Hij wordt de hele dag overspoeld met data via onze internet devices. Hij wil kunnen ontspannen, hier komt het Gelders Orkest in beeld. Sommige klassieke muziek is erg intens en snel maar ook veel klassieke muziek is rustig en werkt goed voor de ontspanning. Door in een lekker relaxte omgeving en ambiance te zijn en door al je zintuigen te ontspannen krijgt hij een moment van rust. Ook wordt je hoofd lekker leeg en rustig gehouden door geen overvloed aan informatie te geven van alle technische apparaten. Eventjes back to basic ontspannen.

Uitwerking

Als voorbeeld laat ik hier de social media posts zien die we uitgewerkt hebben als voorbeeld hoe het festival vormgegeven dient te worden.

Open communicatie strategie